11.10.2022

Городенська В. МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ДОСЛІДНИЦЬКИХ ЗАВДАНЬ НА УРОКАХ ВИВЧЕННЯ МОРФОЛОГІЇ В ШКОЛІ

 

Вікторія ГОРОДЕНСЬКА

Волинський національний університет імені Лесі Українки

Науковий керівник: к. філол. н., доц. Л. М. Деркач

МЕТОДИКА Використання дослідницьких завдань 

НА УРОКАХ вивчення морфології в школі

Одним із завдань сучасної лінгводидактики є створення ефективних освітніх технологій, що забезпечать не тільки інтенсивне опанування системи мовних знань, а й вироблення вмінь самостійно здобувати їх у процесі власного творчого пошуку та самореалізовуватися.

Дослідницький підхід до навчання морфології передбачає врахування структурних компонентів мовної навчально-дослідницької діяльності учнів, механізмів реалізації її в процесі засвоєння знань з морфології і формування всіх типів морфологічних умінь (розпізнавальних, класифікаційних, морфолого-словотвірних, морфолого-орфографічних, продуктивних, граматико-стилістичних). Важливе значення мають засоби стимулювання активного мислення школярів, зокрема дослідницькі завдання з морфології, лінгвістичний експеримент, електронні програмні засоби тощо.

Дослідницькі завдання з морфології української мови можна класифікувати за такими параметрами: 1) формою організації виконання (індивідуальні, групові та фронтальні); 2) формою мовлення (усні, письмові та комбінованого типу); 3) характером змісту навчального матеріалу (теоретичні і практичні); 4) характером мисленнєвої діяльності учнів (з індуктивною чи дедуктивною схемою розв’язання, з індуктивно-дедуктивною чи дедуктивно-індуктивною схемою розв’язання); 5) логічним прийомом, покладеним в основу дослідницького завдання (дослідження-абстрагування, дослідження-аналіз, дослідження-відновлення, дослідження-класифікація, дослідження-конструювання, дослідження-моделювання, дослідження-обґрунтування, дослідження-порівняння (дослідження-зіставлення), дослідження-реконструювання (дослідження-трансформація), дослідження-розпізнавання, дослідження-синтез, дослідження-узагальнення, дослідження-характеристика); 6) способом формулювання умови дослідницького завдання (з повною умовою, з недостатньою інформацією в умові та з надлишковою інформацією в умові); 7) рівнем пізнавальної сфери (завдання перспективно-пізнавального характеру, аналітико-синтетичного характеру та власне дослідницького спрямування).

Дослідницьке навчання морфології української мови в базовій школі ефективно реалізувати насамперед в урочній системі – на аспектних уроках-дослідженнях, провідна мета яких – організація й стимулювання навчально-пізнавальної, навчально-ігрової, навчально-пошукової, навчально-дослідницької діяльності здобувачів освіти. Засобами стимулювання дослідницької активності на таких уроках є формулювання проблемних питань, розв’язання проблемних ситуацій, виконання різноманітних дослідницьких завдань, застосування лінгвістичного експерименту й лінгвістичних ігор з елементами дослідження. Водночас основним засобом формування в учнів дослідницької компетентності як одного з аспектів розвитку творчої мовної особистості є навчальне завдання з мови – спеціально створена навчальна ситуація, що містить певну інформацію і приховане (невиражене) запитання, яке вимагає відповіді.

Отже, шкільний курс морфології української мови передбачає переорієнтування освітнього процесу знаннєвого підходу до формування особистості, здатної творчо мислити, саморозвиватися й адаптуватися в соціумі. З огляду на це навчання морфології в основній школі має ґрунтуватися насамперед на дослідницькому підході.

Література

1.      Біляєв О. М. Лінгводидактика рідної мови: навч.-метод. посіб. Київ: Генеза, 2005. 180 с.

2.      Варзацька Л. Дидактичні цілі, типи, структура уроків української мови і мовлення. Дивослово. 2011.  № 6. С. 9–14.

3.      Варзацька Л. Узагальнені способи діяльності як засіб формування морфологічної компетентності учнів 5-7 класів. Українська мова і література в школі. 2013.  № 4. С. 7–11.

4.      Голуб Н. Ознаки компетентності мовної особистості учня. Вісник Прикарпатського національного університету. Серія «Педагогіка». Івано-Франківськ: Вид-во Прикарп. нац. ун-ту, 2013. Вип. ХLVІІІ. С. 114–120.

5.      Горошкіна О. М. Лінгводидактичні засади навчання української мови в старших класах природничо-математичного профілю: монографія. Луганськ: Альма-матер, 2004. 362 с.

6.      Заболотний О. Формування дослідницьких умінь учнів у процесі вивчення синтаксису української мови. Українська мова і література в школі. 2003. № 2. С. 28–30.

7.      Кучерук О. А. Система методів навчання української мови в основній школі  теорія і практика: монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. 420 с.

8.      Омельчук С. Використання лінгвістичного експерименту в процесі вивчення морфології української мови. Українська мова і література в школі. 2012.  № 5. С. 27–32.

9.      Омельчук С. А. Дослідницька компетентність учня в системі навчання української мови в основній школі. Наукова скарбниця Донеччини. 2013. № 4. С. 85–90.

10.  Омельчук С. Дослідницький метод у навчанні української мови. Українська мова і література в школі. 2012.  № 2. С. 7–10.

11.  Омельчук С. Проблемно-пошукове навчання морфології української мови. Нова педагогічна думка. 2012. № 3. С. 83–87.

12.  Пентилюк М. І., Нікітіна А. В., Горошкіна О. М. Концепція когнітивної методики навчання української мови. Дивослово. 2004. № 8. С. 5–9.

2 коментарі:

  1. Скажіть, будь ласка, чи саме Ви використовували дослідницькі завдання на практиці? Якщо так, то які? Які з наведених у доповіді типи завдань спрацьовують найкраще?

    ВідповістиВидалити
  2. Як засіб стимулювання активного мислення школярів Ви називаєте лінгвістичний експеримент. Скажіть, будь ласка, які види
    лінгвістичного експерименту можна використати при вивченні тієї чи тієї частини мови?

    ВідповістиВидалити