11.10.2022

Романюк Н. ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИСУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

 

Наталія РОМАНЮК

Волинський національний університет імені Лесі Українки

Науковий керівник: к. філол. н., доц. Л. М. Деркач

формування ПРЕДМЕТНОЇ КОМпетентності в процесі вивчення синтаксису української мови

 Актуальним у сучасній лінгводидатиці й освітньому процесі є компетентнісний підхід, спрямований на опрацювання інформації, опанування здобувачами освіти умінь і навичок, які допомагають бути успішними, конкурентними та цінними на ринку праці. Вивчення синтаксису в базовій школі сприяє компетентнісному і когнітивно-комунікативному переорієнтуванню всього навчального процесу, уможливлюючи поєднання розвитку лінгвістичного мислення здобувачів освіти, їхньої національно-мовної свідомості та вдосконалення грамотності. У лінгводидактиці визначено загальні засади організації освітнього процесу на засадах розвитку мовної та мовленнєвої, соціокультурної, діяльнісної компетентностей

Теоретичну базу реалізації компетентнісного підходу в мовній освіті закладено в працях таких лінгводидактів як О. Горошкіна, С. Караман, Л. Мацько, А. Нікітіна, М. Пентилюк, О. Семеног, Т. Симоненко та ін. Головним складникам мовної компетентності приділено увагу в працях А. Богуш, М. Вашуленка, С. Карамана, Л. Мацько, М. Пентилюк.

Головна умова вивчення синтаксису в основній школі в системі компетентнісного орієнтування лінгводидактики – інтегрування лінгводидактичних аспектів цього розділу шкільного курсу мови: синтаксичної теорії, функційної стилістики й комунікативного синтаксису. Це забезпечує успішне формування комунікативної компетентності в її головних складниках – мовній та мовленнєвій компетенціях.

Доцільним у процесі розвитку й удосконалення мовної компетентності здобувачів освіти під час вивчення синтаксису є звернення до таких методів як виклад теоретичного матеріалу вчителем, самостійне його опрацювання учнями, доказова розповідь, бесіда (репродуктивна, евристична), спостереження над мовними явищами та їх аналіз, індукція, дедукція, рефлексія, творча реалізація, інтеракція, алгоритмізування, тренувальні вправи тощо. Активізує формування мовної компетентності, пізнавальної активності й загальнокультурну підготовку школярів вибір засобів навчання, насамперед добір ілюстративного та навчального матеріалу, використання новітніх технічних засобів навчання (мультимедійна дошка, комп’ютер), які виконують найрізноманітніші операції, дають необхідний довідковий матеріал, можливість програмувати різні види вправ, зразки граматичного розбору, виступають джерелом нової інформації, матеріалом для спостережень та висновків.

Компетентнісний підхід у процесі вивчення синтаксису на уроках української мови в базовій школі можна успішно й ефективно реалізувати за таких умов: зорієнтованість учителя в специфіці компетентнісної освіти, її завданнях, понятійній базі та інструментарієві; урахування психологічних та психолінгвістичних основ формування мовної компетентності (сформованість мовної особистості учня, виробленість мовного чуття, словесно-творчої обдарованості); належну володіння методикою добору якісного, цікавого й перспективного для виконання конкретних завдань ілюстративного та дидактичного мовного матеріалу, насамперед текстуального.

 Література

1.         Веніг Н. М. Формування мовленнєвої компетенції старшокласників: автореф. дис. на здобуття наук.ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 «Теорія та методика навчання (українська мова)». Київ, 2001. 16 с.

2.         Волобуєва Т.Б . Розвиток творчої компетентності школярів: метод. збірник. Харків: Основа, 2005. 112 с.

3.         Глазова О. Компетентнісний підхід у навчанні школярів: суть, перспективи, проблеми. Методичні діалоги. 2006. № 5. С. 5–10.

4.         Горошкіна О. М., Попова Л. О. Сучасний урок української мови: від планування до проведення. Харків: Основа, 2010. 111 с.

5.         Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.

6.         Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / за заг. ред. О. В. Овчарук. Київ: «К.І.С.», 2004. 112 с.

7.         Овчарук О. В. Розвиток компетентнісного підходу: стратегічні орієнтири міжнародної спільноти.  Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи. Київ: «К.І.С.», 2004. С. 6-16.

8.          Пентилюк М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтеграційному контексті. Українська мова і література в школі. 2010. № 2. С. 2–5.

9.         Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти. Рідна школа. 2005. № 1. С. 64–69.

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар