11.30.2022

Смаль Ю. МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИСУ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ

Юлія СМАЛЬ

Волинський національний

Університет імені Лесі Українки

Науковий керівник: к. філол. наук, доц. Л. М. Деркач

 

МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ СИНТАКСИСУ В БАЗОВІЙ ШКОЛІ

 

Актуальність використання інформаційно-комунікативних технологій підтверджують освітянські документи, нормативно-правові акти, постанови, укази та науково-теоретичні, методичні дослідження, праці, рекомендації, що свідчать про пильну увагу держави, науковців, психологів, методистів, а також учителів-практиків до цієї проблеми. Серед них Закон «Про освіту»,  Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті, Державний стандарт базової і повної середньої освіти, Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти, Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки», Концепція державної цільової програми впровадження у НВП загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій «Сто відсотків» на період до 2015 року тощо.

Задля кращого розуміння теми варто спершу дати визначення терміну «інформаційно-комунікаційні технології». У сучасній дидактиці є два підходи до тлумачення поняття «інформаційні технології навчання». По-перше, це дидактичний процес, організований із застосуванням нових засобів і методів навчання. По-друге, йдеться про створення певного технічного середовища навчання, у якому застосовують інформаційні технології як засоби навчання.  

Інформаційні технології навчання ‒ це сукупність упроваджуваних нових засобів і методів одержання, обробки й передачі інформації, які забезпечують цілеспрямоване створення, передавання, зберігання й відображення інформаційного продукту з найменшими затратами з метою створення оптимальних засобів керування навчальною діяльністю відповідно до дидактичних цілей.

Комп’ютерні технології відрізняються від традиційних застосуванням комп’ютера як засобу навчання.

Інформаційно-комунікаційні технології, відносно вивчення синтаксису, варто тлумачити як інноваційне технічне забезпечення, сукупність комп’ютерно орієнтованих методів і засобів навчання з високою адаптивністю, що сприяють оптимізації навчально-виховного процесу на засадах індивідуалізації та інтенсифікації, а також уможливлюють розвиток інтелектуального й творчого потенціалу здібних учнів.

Результати досліджень організації навчально-виховного процесу в школі свідчать, що чим ширше застосовуються комп’ютери у процесі вивчення синтаксису української мови та чим раніше учні починають працювати з комп’ютером, тим ефективніші результати навчання.

Інтенсифікація процесів культурної та інформаційної глобалізації визначає нові тенденції у розвитку сучасної вітчизняної шкільної освіти. Потужні перспективи її модернізації мають інформаційно-комунікаційні технології, інтенсивне застосування яких надає шкільному навчанню широкі можливості оптимізації, визначає нові якості його змісту та передбачає впровадження інноваційних методів і прийомів для підвищення освітніх результатів.

Ретроспективний огляд методики навчання української мови засвідчує послідовне запровадження інформаційних технологій в загальноосвітніх навчальних закладах, що в 60-70-і рр. ХХ ст. співвідносилося із використанням технічних засобів навчання (діафільми, діапозитиви, навчальні кінофільми, звукові посібники, навчальні телепрограми), у 80-ті рр. – комп’ютерного обладнання та програмового забезпечення, нині – мультимедійного арсеналу та інформаційних джерел електронного простору глобальної мережевої освітньої діяльності. Таким чином, є підстави вказати на тенденційний характер застосування інформаційних технологій у шкільному навчанні, зокрема мовному.

Нині в педагогіці та предметній дидактиці актуальним є питання щодо класифікації інформаційно-комунікативних технологій та визначення можливостей їх оптимального застосування у процесі вивчення української мови.

Головні дидактичні функції, які реалізуються за допомогою інформаційно-комунікативних технологій на уроках української мови, зокрема при вивченні синтаксису, це:

– пізнавальна (використовуючи комп’ютерні технології та Інтернет, можна отримати будь-яку необхідну інформацію, як ту, що зберігається на жорсткому диску власної комп’ютерної бази, так і розміщену на дисках CD-ROM чи відповідних сторінках Інтернету):

– розвивальна (робота з різноманітними   комп’ютерними   програмами,   крім   активізації   мовних можливостей особистості, сприяє розвитку таких необхідних пізнавальних процесів, як сприйняття, логічного мислення, пам’яті, уяви);

– дослідницька (у школярів з’являється можливість узяти участь у роботі літературних пошукових груп,  Інтернет-конкурсах; виконувати творчі роботи різних видів, створювати власні творчі проекти, розробляти доповіді, реферати, учнівські презентації, публікації,  дослідити певні проблемні питання);

– комунікативна (під час обміну інформацією між учнями створюється певна віртуальна єдність, у всіх є реальна можливість увійти на сайти популярних мовознавців; вони мають можливість зіставити різні погляди, давати їм оцінку, формувати свої позиції).

Систематичне використання комп’ютера на уроці сприяє наступному:

–       підвищується якісний рівень використання наочності на уроці;

–       зростає продуктивність уроку;

–       реалізуються міжпредметні зв’язки;

–       стає можливою організація проектної діяльності учнів;

–       покращуються взаємини “учень-учитель”, особливо з учнями, “далекими” від мови та літератури, які, зазвичай, захоплюються інформатикою;

–       учні  починають сприймати комп’ютер  як універсальний інструмент для роботи в будь-якій галузі людської діяльності.

Використання  інформаційно-комунікативних технологій в навчально-виховному процесі доводить, що комп’ютер, – не тільки потужне джерело інформації, а й дієвий засіб активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів, вільний простір для спілкування, широке поле для розвитку вмінь науково-дослідницької діяльності, а отже – результативний засіб формування компетентної особистості, компетентного громадянина сучасного інформаційного суспільства.

Література

1.  Зиньковська З.О. Психолого-педагогічні аспекти використання мультимедійних засобів навчання // Класному керівнику для роботи – 2013. – № 7(55). – с. 6-12.

2.  Інноваційні технології навчання української мови та літератури/Укладач О.І.Когут. – Тернопіль: Астон, 2005.

3.  Орлова О.І. Компетентнісне навчання за допомогою ІКТ на уроках української мови та літератури. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : URL : http://5fan.ru/download.php

4.  Цінько С. Роль ТЗН і комп’ютерних технологій у розвитку професійнотворчого потенціалу майбутніх учителів-словесників/ С. Цінько, О. Рябцев // Українська мова і література в школі. – 2005. –№ 1. – С. 40-42.

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар